Themen:
1. Was ist ein EPK (Electronic Press Kit)?
2. Was beinhaltet das Promo-Beiblatt (Reader)?
3. Was ist bei Informations-Übermittlung zu beachten?
4. Wie sind schriftliche Interviews zu erledigen?
5. Was ist ein Radio ID- bzw. Artist-Jingle?
6. Welche Zeitdauer hat eine PR-Kampagne?
1. EPK
Ein "Electronic Press Kit" (EPK) ist vereinfacht ausgedrückt eine Pressemappe in elektronischer Form.
Diese Variante kann den Interessenten - im Gegensatz zur einst klassisch gedruckten Pressemappe - bevorzugt mittels Download-Version auf Filehoster-Websiten vermittelt werden.
Bewährte Sharehoster dafür sind beispielsweise:
Google Drive, File-Upload.net, Onedrive.live etc.
Eine EPK-Vermittlung auf CDR oder DVDR ist daher sehr selten geworden.
Anforderungen
Ein EPK soll die Anforderungen von Redaktionen erfüllen, um den Journalisten eigene Recherchen für die Berichterstattung oder die Rezension bzw. das Interview zu ersparen.
Vorgabe
Song-Streams ohne Download-Möglichkeit werden von den allermeisten Musikmedien nicht akzeptiert, da es vorteilhaft ist, wenn Rezensenten die .MP3- und .WAV-Ordner mitsamt Infos etc. auf ihren jeweiligen Endgeräten unabhängig von Aufenthaltsort und Netz-Empfang für die Erstellung von Artikeln zur Verfügung haben.
Ausführung
Erstellt werden sollten hierfür 2 komplette EPK-Downloads, 1x als .MP3- und 1x als .WAV-Variante.
(Insbesondere Radiostationen verlangen das klanglich hochwertigere .WAV-Format.)
Optimal hierfür ist jeweilig das komprimierte "Zip"-Dateiformat.
Ideal sind die folgenden Benennungen:
"EPK_MP3_BANDNAME_de.zip" und "EPK_WAV_BANDNAME_de.zip"
Download
Zur Verfügung gestellt werden sollte jeder EPK mit einem Weblink, welcher während der gesamten PR-Kampagne nutzbar ist.
Die 2 kompletten EPK-Downloads sollen dabei jeweils mittels eines einzigen Links oder deutlich sichtbaren Link-Buttons ohne Einloggen möglich sein.
Inhalte
In die 2 Hauptordner (1x .MP3- & 1x .WAV-Variante) sollen entsprechend betitelte, individuelle Unterordner eingefügt werden, die wiederum jeweils Songs, Grafikmaterialen, Info etc. beinhalten:
• 'Music'
Song(s) der jeweiligen Veröffentlichung im .MP3- oder .WAV-Dateiformat in kompletter Länge & gesamter Schreibweise der Titel.
Zu Beachten: Song(s) müssen korrekte ID3-Tags erhalten, jeweils mindestens mit Songtitel und Bandname, damit MP3-Player etc. dies beim Abspielen auch so im Display anzeigen können.
• 'Visual'
Möglichst aktuelle, relevante und druckfähige, hochauflösende Grafikmaterialen wie Bandlogo, Bandfoto(s), Frontcover etc. plus einem dazugehörigen Unterordner, 'Visual Credits' betitelt, als Text- oder Word-Datei mit jeweiliger Künstler- bzw. Fotografen-Nennung im Kontext der Bildrechte
(Bandfoto-Dateien müssen für korrekte Zuordnung allesamt individuell mit dem Namen bzw. Pseudonym des jeweiligen Musikers benannt werden)
• 'Info'
Eine oder mehrere PDF-Dateien, die in übersichtlicher Darstellung enthalten:
• Bandlogo & -Foto
• Aktuelle Bullet Points
• Knackig verfasste, möglichst komprimiert gestaltete Band-Biografie mit den wichtigsten Kern- bzw. Eckdaten etc.
• Sämtliche relevanten Informationen zur aktuell gesendeten Veröffentlichung
• Nummerierte Song-Auflistung mit Einzel- und Gesamtspieldauer
• Komplettes Line-Up mit jeweiligem Musikernamen und gespieltem Instrument
• Vollständige Diskografie inkl. Demos etc. mit Format- und Jahresnennung
• Sämtliche relevanten Web-Adressen und E-Mail der Band
Enthalten sein können zudem:
• Liste an positiven Reviews - absteigend sortiert von höchsten Wertungen bis hin zu Reviews, die über 70 % erhielten
• Chronologische Liste von bisherigen Interviews
• Chronologisch aufgeführtes Media-Feedback zu Konzerten
• Live-Mitschnitte
• Tourdaten
+ + +
4. Promo-Beiblatt (Reader)
Bei physischem Versand von Promo-Material sollte unbedingt stets ein professionell gestaltetes, möglichst farbig ausgedrucktes Beiblatt (Reader) dabei sein.
Falls vorhanden, kann der Ausdruck des Info-PDFs aus dem erstellten EPK zu diesem Zwecke verwendet werden.
Übersicht
Aufgeführt sollten darauf alle essentiellen und aktualisierten Infos zur Band generell sein.
Das erspart den für die Rezension, das Interview oder sonstige Berichterstattung zuständigen Redakteuren eine mitunter ziemlich aufwändige und unnötig zeitraubende Vorab-Recherche.
Zusammenführung
Wenn sich das Beiblatt aufgrund umfangreicherer Info-Fülle auf mehrere Seiten erstreckt, sollten diese chronologisch gut sichtbar durchnummeriert und stabil zusammengeheftet werden. (Als optimal geeignet haben sich in letzterem Fall PVC-Klemm-Mappen mit transparentem Deckblatt erwiesen.)
Inhalt
Enthalten sein muss auf dem Promo-Beiblatt:
• Bandlogo & -Foto
• Knackig verfasste, möglichst komprimiert gestaltete Band-Biografie mit den wichtigsten Kern- bzw. Eckdaten etc.
• Sämtliche relevanten Informationen zur aktuell gesendeten Veröffentlichung
• Nummerierte Song-Auflistung mit Einzel- und Gesamtspieldauer
• Komplettes Line-Up mit jeweiligem Musikernamen und gespieltem Instrument
• Vollständige Diskografie inkl. Demos etc. mit Format- und Jahresnennung
• Sämtliche relevanten Web-Adressen und E-Mail der Band
+ + +
2. Informations-Übermittlung
Im Falle einer direkten Kommunikation der Band mit Presse, Medienvertretern etc. ist Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ umgehend zu informieren, um den aktuellsten Kenntnisstand zu gewährleisten.
Vorzugsweise sollte von der Band zu Beginn direkt an Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ verwiesen werden, wenn bspw. Anfragen nach Info- und Bildmaterial eingehen.
+ + +
3. Schriftliche Interviews
Schriftliche Interview-Fragen sollen stets per E-Mail zurückgesendet werden und folgendermaßen fertig ausgearbeitet sein:
Frist
• Rücksendung der Antworten binnen 7 Tagen an Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ zur Weiterleitung
• Im Falle einer speziell gesetzten Deadline (finaler Termin der Abgabe) ist diese unbedingt einzuhalten
• Grundsätzlich gilt terminlich: Je eher, je besser
Ausführung
• Antworten sollten grammatikalisch so korrekt wie möglich formuliert werden
• Antworten sollten ausführlich und informativ verfasst werden
• Antworten einfach zwischen die jeweiligen Fragen schreiben
Format
• Kein reines Text-Dokument dafür verwenden, das führt oft zu gravierenden Konvertierungsfehlern beim Empfänger
• Antworten niemals direkt in die E-Mail schreiben
• Stets mittels extra erstelltem Frage/Antwort-Dokument arbeiten, welches der E-Mail als Word.doc-Datei anzuhängen ist
Information
• Oben im Frage/Antwort-Dokument soll untereinander aufgeführt werden:
- Name des jeweiligen Presse-Mediums
- Aktuelles Datum
- Bandname
- Antwortende Musiker mitsamt Instrumenten - diese sind vor ihren jeweiligen Antworten vorab auch individuell zu nennen
(Stehen sämtliche Antworten stellvertretend für die gesamte Band, ist dies entsprechend so zu vermerken.)
Festlegung
• Da manche Webzines den Inhalt von Interview-Dokumenten 1:1 mittels Kopieren & Einfügen übernehmen, soll jeweils ein Hinweis dazu eingefügt sein, in welchen beiden Zeilen der Beginn und das Ende dessen ist, was im publizierten Interview erscheinen soll.
Betreff
• Der Inhalt der E-Mail ist in der Betreffzeile - in entsprechender Groß- und Kleinschreibung - wie folgt aufzuführen:
"BANDNAME / Interview-Antworten von MUSIKERNAMEN / MEDIEN-NAME / JAHR (bspw. 2025)"
Print
• Interviews für Print-Medien:
Hierzu werden grundsätzlich zusätzlich mehrere hochauflösende, druckfähige Bandfotos als Download-Link benötigt.
+ + +
5. Radio ID- bzw. Artist-Jingle (Radio Station Identification Jingle)
Radio ID-Jingles sind kurzzeitige und wiederholt eingebrachte Einspieler im Programm für die eindeutige Identifizierung eines Senders.
Bedeutung
Da im Radiobereich das visuelle Erkennungsmerkmal fehlt, finden bei Jingles bestimmte Geräusche, Musik, Sounds oder Gesprochenes Verwendung.
Somit genießen Radio ID Jingles trotz ihrer Kürze eine gewichtige Rolle, da man ohne sie sehr viel länger benötigen würde, um einen bestimmten Sender eindeutig zu erkennen.
Radio ID Artist Jingle
Radiostationen verwenden darüberhinaus individuelle Radio ID Artist Jingles:
Dabei wird Sender-spezifisch Gesprochenes von Künstlern eingeblendet, um deren Song für beide Seiten möglichst werbewirksam anzukündigen.
Beispiel:
"Hier ist XY von der Band XY aus XY und ihr hört Radio XY!"
Ausführung in akustischer als auch visueller Weise
Seinen persönlichen Beitrag zum Radio ID Artist Jingle nimmt der Künstler im Zuge dessen in digitaler Form auf und übermittelt das Gesprochene nachfolgend als Zip-File via wetransfer.com an Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ zur Weiterleitung oder dem zuständigen Radio-Moderator direkt, der es dann entsprechend in seine Erkennungs-ID für die Radiosendung einbettet. Da solche Features gerne auch simultan zur Sendung auf den sozialen Netzwerken der Radios präsentiert werden, um die Aufmerksamkeit zu steigern, sind Artist-Jingles als Videobeitrag stark in den Fokus gerückt.
+++
6. Zeitdauer (PR Kampagne)
Die Zeitdauer einer PR-Kampagne richtet sich primär nach der Höhe des dafür zur Verfügung stehenden Budgets.
Praxis
Musikmedien bevorzugen regulär stets das Neueste, damit möglichst viel Aufmerksamkeit erzeugt werden kann, am liebsten mit noch Unveröffentlichtem.
Vorlauf
Am produktivsten für die Öffentlichkeitsarbeit ist es daher, die erste Pressemitteilung circa 3 Monate vor offiziellem Veröffentlichungsdatum zu verbreiten.
Marketing
Als optimal hat es sich dabei erwiesen, wenn am Tag der Veröffentlichung dadurch bereits diverses, positives Media-Feedback vorhanden ist, um möglichst viel Aufmerksamkeit zu erreichen.
Topics:
1. What is an EPK (Electronic Press Kit)?
2. What does the promotional flyer (Reader) contain?
3. What is important in the flow of information?
4. How are written interviews to be completed?
5. What is an Radio ID or artist jingle?
6. What is the duration of a PR campaign?
1. EPK
In simple terms, an "Electronic Press Kit" (EPK) is a press kit in electronic form.
This variant can be conveyed to interested parties - in contrast to the once classic printed press kit - preferably by means of a download version on file-hosting websites.
Proven sharehosters for this are, for example:
Google Drive, File-Upload.net, Onedrive.live etc.
EPK distribution on CDR or DVDR has therefore become very rare.
Requirements
An EPK is designed to meet the requirements of editorial departments to save journalists from having to do their own research for reporting or reviewing or interviewing.
Default
Song streams without a download option are not accepted by the vast majority of music media, as it is advantageous for reviewers to have the .MP3 and .WAV folders, along with info, etc., available on their respective end devices for the creation of articles, regardless of location and network reception.
Execution
One should create 2 complete EPK downloads, 1x as .MP3 and 1x as .WAV version.
(Radio stations in particular demand the higher quality .WAV format).
Optimal therefor is the compressed "Zip" file format.
The following designations are ideal:
"EPK_MP3_BANDNAME_en.zip" and "EPK_WAV_BANDNAME_en.zip"
Download
Each EPK should be provided with a web link that can be used throughout the PR campaign.
The 2 complete EPK downloads should each be possible by means of a single link or clearly visible link button without logging in.
Contents
Into the 2 main folders (1x .MP3- & 1x .WAV-variant) individual subfolders with corresponding titles are to be inserted, which in turn contain songs, graphic material, info etc:
• 'Music'
Song(s) of the respective release in .MP3 or .WAV file format in full length & full title spelling.
Please note: Song(s) must have correct ID3 tags, at least with song title and band name, so that MP3 players etc. can show this on the display when playing.
• 'Visual'
if possible, current, relevant and printable, high-resolution graphic material such as band logo, band photo(s), front cover, etc. plus an associated subfolder, titled 'Visual Credits', as a text or Word file with respective artist or photographer credits in the context of the image rights
(band photo files must all be individually named with the name or pseudonym of the respective musician for correct assignment)
• 'Info'
One or more PDF files that contain in clear presentation:
• Band logo & photo
• Actual bullet points
• Crisply written band biography, as condensed as possible, with the most important core or key data, etc.
• All relevant information about the currently broadcast release
• Numbered song listing with individual and total playing time
• Complete line-up with respective musician's name and played instrument
• Complete discography incl. demos etc. with format and year naming
• All relevant web addresses and email of the band
May also include:
• list of positive reviews - sorted in descending order from highest scores to reviews that received over 70 %
• chronological list of previous interviews
• chronological media feedback to concerts
• live recordings
• tour-dates
+ + +
2. Promo Printsheet (Reader)
When promo material is sent out physically, it is essential that it is always accompanied by a professionally designed insert (reader), preferably printed out in color.
If available, the printout of the info PDF from the created EPK can be used for this purpose.
Overview
It should contain all essential and updated information about the band in general.
This saves the editors responsible for the review, the interview or other reporting a sometimes quite time-consuming and unnecessarily time-consuming preliminary research.
Merging
If the supplementary sheet extends over several pages due to extensive information, these should be numbered chronologically in a clearly visible manner and stapled together in a stable manner. (In the latter case, PVC clip folders with a transparent cover sheet have proven to be ideal.)
Content
Promo-Printsheet must contain:
• Band logo & photo
• Crisply written band biography, as condensed as possible, with the most important core or key data, etc.
• All relevant information about the currently broadcast release
• Numbered song listing with individual and total playing time
• Complete line-up with respective musician's name and played instrument
• Complete discography incl. demos etc. with format and year naming
• All relevant web addresses and email of the band
+ + +
3. Information transfer
In case of direct communication of the band with the press, media representatives etc. Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ has to be informed immediately in order to ensure the most current level of knowledge.
Preferably, the band should refer directly to Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ at the beginning, if e.g. requests for info and picture material are received.
+ + +
4. Written Interviews
Written interview questions should always be returned via email and completed as follows:
Deadline
• Return of the answers within 7 days to Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ for forwarding
• In case of an specified deadline (final date of delivery) these date must be adhered to without fail
• Basically, the following applies in terms of scheduling: the sooner, the better
Execution
• Answers should be logical, grammatically correct and in the form of complete sentences
• Answers should be written in detail and clarified informative
• Answers should be placed between the respective questions
Format
• Don't use a plain text document, this leads often times to serious conversion errors at the recipient
• Never write answers directly in the email
• Work anytime with a special built question/answer document, which have to be attached to the email as a word.doc file
Information
• At the top of the question/answer document should be listed below each other:
- name of the respective press medium
- current date
- band's name
- answering musicians with their instruments - these are to be named individually before their respective answers.
(If all answers are representative for the whole band, this has to be noted accordingly.)
Setting
• Since some webzines copy the content of interview documents 1:1 by means of copy & paste, a note should be inserted in each case, in which two lines are the beginning and the end of what should appear in the published interview.
Subject
• The content of the email must be listed in the subject line - in appropriate upper and lower case - as follows:
"NAME OF BAND / interview answers by NAME OF MUSICIAN / NAME OF MEDIA / YEAR (f.e. 2025)"
Print
• Interviews for print media:
for this purpose, several additional high-resolution, printable band photos are required as a download link.
+ + +
5. Radio ID or artist jingle (Radio Station Identification Jingle)
Radio ID jingles are brief and repeated interludes in the program for the unique identification of a station.
Meaning
Since the visual characteristic is missing in radio broadcasting, jingles contain certain noises, music, sounds or spoken material.
Thus, despite their brevity, Radio ID jingles enjoy a weighty role, since without them it would take much longer to clearly identify a particular station.
Radio ID Artist Jingle
Radio stations also use individual Radio ID artist jingles:
this involves fading in station-specific spoken words from artists in order to announce their song in the most effective way possible for both sides.
Example:
"This is XY from the band XY from XY and you are listening to Radio XY!"
Execution in an acoustic and visual manner
In the course of this, the artist records his personal contribution to the Radio ID Artist Jingle in digital form and subsequently sends it as a zip file via wetransfer.com to Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ for forwarding or directly to the responsible radio presenter, who then embeds it accordingly in his recognition ID for the radio broadcast. As such features are often presented simultaneously with the programme on the radio stations' social networks in order to increase attention, artist jingles as video contributions have become very popular.
+++
6. Time Duration (PR campaign)
The duration of a PR campaign depends primarily on the size of the budget available for it.
Practice
Music media regularly always prefer the latest so that as much attention as possible can be generated, preferably with something that has not yet been released.
Preprocessing
Therefore, it is most productive for public relations to distribute the first press release approximately 3 months before the official release date.
Marketing
It has proven to be optimal if diverse, positive media feedback is already available on the day of publication in order to achieve as much attention as possible.
Multiple five-star rated PR Agency that works professionally and reliably with numerous partners in the worldwide music media.
Many years of extensive and in-depth experience in various musical fields form the basis for individual and efficient services.
Main field of activity besides communication for global Public Relations are integrated Promotion Campaigns in print, online and broadcast, as well as marketing, artist management, consulting and mentoring.
ATMósferas Magazine
BlattTurbo
Bleeding4Metal
Crossfire Metal
Darkzen Dragon
Filthy Dogs Of Metal
Frenzy Fire
Heavy Metal Webzine It
Hellfire Magazin
Highwire Daze Online
Legacy
Metal Gods TV
Metal Opera
Metal Pedia
Metal Temple
Metal Titans
Pete's Rock News And Views
Powermetal DE
Rock Castle Franken
Stormbringer
The Cosmick View
The Murder Inn
Time For Metal
Zephyr's Odem
1921 Baliheadbanger
Demontre Radio
Das Metalmagazin hart&direkt
Hijos De La Luna
La Caverna De Hierro
Loud And Proud
Metal Only
Metal Tavern Radio
PowerPlant Radio NL
Radio Diabolus
Rock Live Radio
Linktree
Instagram
Facebook
YouTube
Pinterest
Tumblr
Blog
Wordpress
Bluesky
Threads
X
Disclaimer
Impressum
Datenschutzerklärung
Design & Programming
© Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ • 2001-2025 • All rights reserved
Unauthorized use and/or duplication of this material without express and written permission from this site’s author and/or owner is strictly prohibited.
Excerpts and links may be used, provided that full and clear credit is given to Metal Message ᴳᴸᴼᴮᴬᴸ with appropriate and specific direction to the original content.